برچسب سیب سلامت

  1. خانه
  2. keyboard_arrow_left
  3. مقالات
  4. keyboard_arrow_left
  5. برچسب سیب سلامت

حتما برچسب سیب سلامت را هنگام خرید روی بسته‌های دارو یا مواد غذایی مشاهده کرده‌اید. سازمان و ارگانهای تحت پوشش وزارت بهداشت شما را آسوده خاطر می‌کنند که مواد غذایی و دارویی که در دست دارید از سلامت کامل برخوردار هستند این سیب با شکل منحصر به فردش مهر تایید سلامت جنس از طرف همین سازمان غذا و دارو است. ما در مقاله به جزئیات درباره برچسب سیب سلامت و در کل معرفی مسئولیت وزارت بهداشت و شرایط دریافت مهر تایید برای مواد غذایی و دارویی صحبت خواهیم کرد.
سلامتی یکی از بزرگترین نعمت‌های خداوند به انسان است. حفاظت از این دارایی بزرگ هم یکی از کارهایی است که ما میتوانیم به عنوان شکر نعمت انجام دهیم. به طور کلی سلامتی به دو قسمت تقسیم می‌شود. سلامت روح که به عوامل پیرامونمان بستگی دارد و سلامت جسم که به تغذیه و بهداشت مربوط می‌شود. در حفظ سلامتی جسم تغذیه بسیار اهمیت دارد. اما از کجا باید بدانیم مواد غذایی که به دستمان می‌رسد سلامتی ما را به خطر نمی‌اندازد؟ وجود سازمان غذا و دارو جهت کنترل و بررسی، بهترین پاسخ است.

تاریخ تشکیل سازمان غذا و دارو.
همانطور که برای رسیدگی به کلیه امور در کشور نیاز به ارگانهای مختلف اعم از دولتی و خصوصی بود، نیاز به ارگانی برای بررسی و کنترل دارو و غذا هم در کشور احساس شد. در سال ۱۳۵۲ اولین حوزه معاونت بهداشت در وزارت بهداری تشکیل شد، حتی در سال ۱۳۵۵ تشکیلاتی به اسم سازمان غذا و دارو در کشور تاسیس شد ولی بنا بر مشکلاتی این تشکیلات یک سال بیشتر دوام نیاورد. تا این که در سال ۱۳۵۸ در این حوزه تغییراتی ایجاد شد و دوباره این سازمان فعالیت خود را در زمینه غذا، تجهیزات پزشکی و امور آزمایشگاهی تحت نام (حوزه معاونت دارویی، غذایی و آزمایشگاهی) شروع کرد. در طول فعالیت این حوزه از سال ۱۳۶۴ تا کنون کنترل بخشهای مختلف شکل گسترده‌تری در زمینه محصولات پزشکی و لوازم آرایشی پیدا کرد و نامهای دیگری هم روی این سازمان گذاشته شد. در نهایت ۱۵ اسفند سال۱۳۸۹ بود که سازمان غذا و دارو با تصویب شورای عالی اداری رسما کار خود را با این نام شروع کرد. در مراحل بعد هم تصمیم گرفته شد که هر استان در دانشگاه یا مراکز درمانی کنترل را زیر نظر و با راهبری معاونت سازمان غذا و دارو انجام دهند.

وظایف سازمان غذا و داروی کشور

  • مهمترین وظیفه این سازمان حفظ سلامتی عمومی در کشور است.
  • اطلاع رسانی از روشهای استفاده و نگهداری کلیه محصولات پزشکی.
  • زنده نگه‌‌ داشتن و احیای گیاهانی که خاصیت دارویی دارند.
  • نظارت بر تمامی داروهای تولید شده و واکسنهای انسانی.
  • نظارت بر داروهای دامپزشکی کشور.
  • نظارت بر ایمنی محصولات آرایشی و بهداشتی.
  • اعطای مجوزها و پروانه بهداشت به تولید کنندگان و کارخانه‌ها.
  • نظارت بر تولید و توزیع غذا و دارو در کشور و در کل تنظیم بازار نسبت به مصرف مردم.
  • نظارت بر کلیه شرایط محصولات وارداتی و تایید سلامت این محصولات.
  • علاوه بر غذا و داروهای کشور نظارت بر انواع مکملها.
  • نظارت در تجهیزات آزمایشگاهی.
  • تعیین تعرفه برای شرکتهای خصوصی و شرکتهای دولتی در کشور.

برچسب سیب سلامت

بررسی برچسب سیب سلامت
همانطور که گفتیم برچسب سیب سلامت روی مواد همه مصرفی ما دیده میشود. آیا از تحلیل این نماد چیزی به گوشتان خورده است؟ ایا میدانید که به چه دلیل از تصویر سیب برای ساخت این لوگو استفاده شده است؟ ما در این قسمت به این سوالات پاسخ خواهیم داد.

  • سیب از دیرباز در فرهنگ ما ایرانیان نشانه سلامتی بوده است. به همین علت وزارت بهداشت از تصویر سیب برای به نمایش گذاشتن لوگو خود استفاده کرده است و به ما میگوید که ما حافظ سلامتی شما هستیم.
  • از دو رنگ سبز و آبی در این نماد استفاده شده است که هر کدام معنای خاصی دارند. رنگ سبز خبر از سلامتی میدهد. رنگ آبی بیانگر امنیت و آرامش است.
  • شکل برگ سبز بالای نماد یعنی روند رو به رشد سازمان غذا و دارو
  • در وسط نماد طرحی مشابه چشم وجود دارد. این علامت بیانگر نظارت و کنترل سازمان غذا و دارو بر روی محصولات است.
  • سمت راست نماد حرفD طراحی شده است که حرف اول کلمه (Drug ) به معنی دارو است. سمت چپ هم حرف F مشاهده می‌شود که حرف اول کلمه (Food) به معنی غذا است.
  • پایین نماد سمت راست هم I. R. FDA نوشته شده است که به معنی سازمان غذا و داروی ایران است.
  • در پایین نماد هم عبارت سازمان غذا و دارو به عنوان مجری طرح نوشته شده است.

هدف برچسب سیب سلامت روی محصول
هدف از زدن این برچسب دادن حس اعتماد و حصول اطمینان از سلامتی محصول مورد نظر است. این که شما بدانید این محصول که در دست دارید شرایط مورد تایید سازمان و آیین پزشکی را پشت سر گذاشته و در سلامت کامل به دست شما رسیده است. کنار برچسب یک جدول تغذیه‌ای وجود دارد که مقدار کالری محصول مثل میزان چربی، قند، نمک و اسیدهای چرب ترانس را نشان میدهد که هر شخص با توجه به نیاز و شرایط جسمی خود میتواند از این محصول استفاده کند. این جدول به صورت رنگی و دارای راهنمای رنگ چاپ شده است تا افراد بیسواد یا کسانی که حوصله خواندن ندارند راحت از میزان کالری محصول مطلع شوند.

آیا فقط محصولات داخلی برچسب دارند؟
در پاسخ به این سوال باید بگویم که خیر. علاوه بر محصولاتی که در داخل کشور تولید می‌شوند محصولات وارداتی هم باید از نظر کیفیت در تولید رعایت استاندارد در نگهداری و بقیه شرایط سازمان بررسی شده و بعد برچسب سیب سلامت را دریافت کنند و به بازار عرضه شوند.

تفاوت برچسب سیب سلامت با پروانه بهداشت
همه محصولات قبل از عرضه به بازار باید دارای پروانه بهداشت باشند این پروانه به محصولاتی داده میشود که مورد تایید سازمان بهداشت باشند. نشان سیب سلامت به محصولاتی داده میشود که علاوه بر پروانه بهداشت دارای سلامت و ایمنی کامل محصول است. این نشان موقعی صادر میشود که محصول مورد تایید وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی باشد. در واقع میتوان گفت که این دو نشان از نظر کیفیت مکمل یکدیگر هستند.

اصلی یا فرعی بودن برچسب
متاسفانه بعد از تایید شدن این برچسب توسط سازمان بسیاری از افراد سودجو از این برچسبها به نفع کسب و کار و درامد خود استفاده کردند. بسیاری از کالاهایی که به صورت قاچاق وارد بازار می‌شوند این برچسب را با خود به همراه دارند. برای همین توصیه ی وزارت بهداشت بر این است که مردم فقط به نشان سیب سلامت اکتفا نکنند و از راه‌های دیگر پیگیر شوند مخصوصا نسبت به محصولات سلامت محور که اهمیت ویژه‌ای دارند. راههای پیشنهادی سازمان برای استعلام گرفتن از محصول به شرح زیر است:

  • روی هر محصول یک کد شانزده رقمی وجود دارد اگر این کد مخدوش یا خراب نشده باشد آن را خراش داده تا کد را ببینید سپس این کد شانزده رقمی را به شماره ۲۰۰۰۸۸۲۲پیامک کنید و منتظر جواب و پیگیری سامانه بمانید. چنانچه پس از ده دقیقه جواب پیام خود را نگرفتید دوباره پیام را به همین شماره ارسال کنید.
  • روش دیگر در استعلام نصب یک اپلیکیشن روی گوشی است. نام این اپلیکیشن کنترل اصالت تی تک است. این نرم افزار را میتوانید هم از طریق سایت سازمان غذا و دارو پیدا کنید هم میتوانید از کافه بازار در گوگل آن را دانلود و سپس نصب کنید.
  • در سومین روش استعلام شما میتوانید با ورود به سامانه اینترنتی ttac از محصول خود استعلام بگیرید. در این صفحه راهنمایی لازم در اختیار شما وجود دارد.

شرایط گرفتن نشان سیب سلامت روی محصول
سیب سلامت به محصولاتی داده می‌شود که شرایط سازمان غذا و دارو را رعایت کرده باشند.

  • اول این که محصولات باید پروانه ساخت از وزارت بهداشت را داشته باشد.
  • میزان کالری در محصولات به حداقل رسیده باشد.
  • اسید ‌های چرب ترانس حدالامکان در آن وجود نداشته باشد.
  • استفاده از نمک در تولید محصولات به حداقل رسیده باشد.
  • در مواد اولیه محصولات از مواد ارگانیک و طبیعی استفاده شده باشد.
  • محصولات از تکنولوژی و روشهای مدرن در تولید جهت ارتقا کیفیت استفاده کنند.
  • محصولاتی که از مکملهای مجاز مثل ویتامین‌ها در آن استفاده شده باشد.
  • محصولاتی که از مواد شیمیایی دارای سنتیک در آن استفاده نشده باشد.

حرف اخر
سلامت جامعه بسته به سلامت فردی دارد. از این رو سازمان غذا و دارو تشکیل شد که با کنترل همه جانبه این سلامتی را از یک نفر در خانه شروع کند تا به کل جامعه برسد. ما این سازمان را با نماد سیب سلامت میشناسیم و هر محصولی را که میخریم به دنبال این نماد میگردیم. ولی متاسفانه بسیاری از افراد سودجو هم هستند که سلامت جامعه را با وارد کردن محصولات خارجی به خطر می‌اندازند و بسیاری از مردم هم بدون انکه بدانند با خرید محصولات قاچاق به این تخلف دامن میزنند. قانون با متخلفین برخورد میکند و برای کسانی که از برچسب سیب سلامت به صورت غیر قانونی استفاده میکنند مجازات تعیین میکند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست